
Tervetuloa
Moi! Tervetuloa lukeemaan minun kirjoittamaa tekstiä tästä pelistä. En keksinyt muuta aihetta joten toivon, että tämä kirjoitelma on tarpeeksi kiinostava ja/tai saa sinut kiinostumaan tästä pelistä. Aion kertoa itse pelistä jonkin verran jotta saat juonesta kiinni ja sitten kerron omia mielipiteitä
Peli
Helldivers 2 on jatko osa sarjan ensimmäisestä pelistä jonka nimi oli simppelisti Helldivers. Pelit ovat huomattavan erilaisia peli tyylistään, mutta molemmat ovat uniikkeja omalla tavallansa ja jakavat saman universumin. Ja vaikka Helldivers 2 onkin sarjan toinen peli, ei sinun tarvitse pelata ensimmäistä jollet halua. Minä en itse ole sitä myöskään pelannut, ja olen silti saanut ymmärtää pelin tarinaa helposti katsomalla mitä sosiaalisesta mediasta löytyy.
Pelin sisällä sinä olet Helldiver, uhrattavissa oleva sotilas joka palvelee Super Maata (Super Earth, SE lyhennettynä) ja sinun tehtäväsi on levittää “demokratiaa“ parhaimmalla tavalla ikinä, luodeilla ja kaikella mikä räjähtää. Tähän sinä pystyt käyttämällä sinun omaa alustasi joka on nimitetty Destroyer nimiseksi. Tämä tosin on enemmän tuote merkki, ja pystyt nimeämään aluksesi ihan miksipä vain pelin monesta valinnasta. Sinulla on kartta huone jossa voit päättää mille planeetalle menet futurisessa aluksessasi. Kun olet päättänyt paikan, Mene hellpodiin ja tipu alas!
Peli on tehty 4 vastaan kaikki muu peli muodossa, joten tulet taistelemaan monta vihollista vastaan tiimisi kanssa. Tosin jos vihollisia on liian monta ja sinulta on panokset loppu, pystyt käyttämään aluksesi stratagem järjestelmää. Sinun pitää vaan syöttää koodi nuoli näppäimillä ja heittää valomerkki siihen paikkaan minkä haluat pommitettavaksi. Huomio, älä heitä pommi stratagemejä tiimiläistesi tai itsesi viereen, koska sinä tai he tulevat räjähtämään vihollisesi kanssa. Ja jos et tykkää tietystä stratagemistä, ei hätää. Pystyt ostamaan uuden pommitustyylin aluksestasi pelaamalla peliä. Mutta jos satut kuolemaan, ei hätää, koska tiimiläisesi pystyy pyytämään uutta sotilasta avuksi. Mutta jos sinä ja tiimiläisesi kuolette liian usean kerran, tehtävä tulee loppumaan siihen, että teillä ei ole enää elämiä jäljellä. Tämä kuitenkin on harvinaista alhaisemmissa vaikeus tasoissa joten ei tarvitse stressata.
Viimeisenä tietona, kun olet planeetalla, voit löytää samplejä joilla voit saada päivityksiä alukseesi. Sample tyyppejä on kolme ja mitä vaikeampi missioni sinulla on, sen enemmän samplejä.

Pelin Tarina
Pelin tarina on aika helppo ymmärrettävä jos olet vain kiinostunut pelin propagandasta, mutta jos et ole, meillä on hiukan enemmän luettavaa. Peli on täynä propaganda videoita jotka kertovat sinulle totuuksia sun muuta vihollisistasi, mutta totuus on: Helldiversit ovat pahiksia. Tämä peli on satiiri fasistisesta propagandasta ja SE ovat oikeastaan pahiksia. Jos sympatoit vihollisten kanssa, tämä on ajatus rikos, joten uudelleenkoulutus leiriin mars. Diplomatiaa ei saa käyttää vihollista kohtaan, se on rikos demokratiaa kohtaan ja luultavasti itse pelin tarinan sisällä, sinut ammuttaisiin operaation aikana tästä syystä. Propaganda myös dehumanisoi vihollisia ja syyttää niitä rikoksista joita ne eivät ole edes tehneet. Ja SE on aika pitkälti tehnyt useita rikoksia pelin mukaan. Esimerkkejä näistä on: Lapsi työvoima, lapsi sotilaat, huonot työ ympäristöt, sota rikokset ja niin edelleen. Tosin tämä ei estä huvittavaa peliä itsessään ollenkaan, ja minun mielestäni se on huvittavaa kuinka korrupti SE on tarinan sisällä. Peli tarkoituksellisesti ei kerro näistä asioista koska olet vain sotilas ja kenenkään ei tarvitse näitä asioita tietää, koska sitten tulisi enemmän ajatus rikoksia.
Tämä peli on selvästi saanut inspiraationsa Starship Troopers elokuvasta, koska niiden teemat ovat oikeastaan samat.
Ja yksi lisä viellä, tarina jatkuu viellä koska pelissä on Major Orders systeemi joka on oikeastaan pelin yleisö haaste. Tämä voi olla mitä vaan mutta yleisesti se on se, että liberoit jonkun planeetta systeemin tai tietyt planeetat yhteistöyllä. Tunnet olevasi osa sotaa kun nämä onnistuvat.
Omat Mielipiteet
Omasta kokemuksesta voin ehdottaa peliä. Peli maksaa vain 40€ ja on minusta aika worth ostos. Pelissä ei ole eksluuvista valuuttaa jota saa vain ostamalla ja pystyt ostamaan kaiken pelin sisällä vain pelaamalla. Tosin pientä kritiikkiä löytyy. Peli on hiukan buginen joten kun tulee uusi päivitys tai “balance” päivitys, on hyvin oletettavaa että jotain pelissä menee rikki ja se saattaa kaatua. Pelin julkaisun jälkeen, se kaatui useamman kerran ja antoi myös pleikkarilleni system software errorin, joten jos ostat tämän pelin, koita olla kärsivällinen. Toinen juttu on, että pelin tasapaino on vähän kyseen alaistettava ja pakko sanoa, tekijöiden balance tiimi oikeastaan tekee mitä lystää ja toivoisin, että he kuuntelisivat yleisöänsä hiukan enemmän. En väitä siis että he ihan tahallansa tekevät surkeita/kyseenalaistettavia päätöksiä, mutta joskus se kyllä tuntuu hiukan siltä.
Tämän kritiiken jälkeen, voin silti sanoa, helvetin hyvä peli ja vahvasti ehdotan ostamaan jos haluat kivan peli kokemuksen pitkälle ajalle!
Pelin Ongelmat
Kun alunperin kirjoitin tämän tekstin, kerroin siinä vihollistyypeistä, mutta aion käyttää jonkin pätkän tästä tilasta, jotta voin kertoa pelin ongelmista. Kirjoitin muut teksti osuudet silloin kun peli oli uusi, joten kirjoitan tämän tekstin jälkeenpäin kritiikkinä pelistä joten sinä tiedät kaiken tästä pelistä, positiiviset ja negatiiviset asiat.
Ongelmia on monia Helldiversin viellä lyhyessä historiassa, mutta ensimmäinen ongelma mikä tulee mieleen on Sony. Sony on Playstationin omistava firma ja myös osittain omistaa Helldivers pelin. Muuten tässä ei ole mitään väärää paitsi se, että Sony omistajaa jotain.
Sony on viime vuosina päässyt tapaan tuhota kaikki mihin he sattuvat koskemaan, ja Helldivers ei ole poikkeus. Pelin alku oli todella hutera Sonyn pelleilyn takia. Kun alunperin teit käyttäjän Helldiversiin, sinulla oli vaihtoehto tehdä playstation tili. Myöhemmin, noin kuukausi sen jälkeen kun peli julkaistiin, Sony päätti että tilin tekeminen on pakollista. Yleisesti, tämä ei ole ongelma, paitsi niille ihmisille jotka eivät asu maissa jossa Sony on. Sonyn sääntöjen perusteella, jos teet käyttäjän heidän antamien maiden ulkopuolella, käyttäjäsi poistettaisiin aika nopeasti, joten voit kuvitella kuinka tyytyväisiä pelaajat olivat siitä, että tuote josta he maksoivat noin 40€ yhtäkkiä katoaa sillä perusteella, että tuote oli myynissä väärässä maassa. Tämä ongelma korjattiin sillä, että Sony ei enää yritä saada kaikkia kirjautumaan heidän kauttaan, joten kaikki on nyt ok Sonyn kanssa, mutta pelaajat eivät vieläkään ole oikein tyytyväisiä siitä, että Sony on valitettavasti osa projektia.
Toinen suuri ongelma pelissä on tekijät, jotka eivät ole olleet kovin viisaita heidän päätöksissään. Arrowhead on Helldiverssin tekijä ja mainitsin aikaisemmin omissa mielipiteissä siitä, kuinka pelin balance tiimi on hiukan hukassa. Kun alunperin kirjoitin tämän tekstin, luulin että peli menisi parempaan suuntaan balancen suhteen, ja osittain se on, mutta tämä on ollut pitkä reissu. Tämän hetken aseet pelissä ovat toimivia ja pystyvät helposti tappamaan vihollisia ilman suurempia ongelmia, mutta en tiedä kuinka kauan aseet pysyvät kaytettävässä kunnossa, koska en tiedä mitä balance tiimi mahtaa suunitella. Vaikka päivitykset ovat menneet “buff“ suuntaan lähi aikoina, niin on kuitenkin mainittava monesta nerfistä mitä balance tiimi on pistänyt peliin. En mainitse kaikkia koska paperi tulee loppumaan kesken, mutta mainitsen muutaman. Kun peli alunperin julkaistiin, paras stratagem ase oli Railgun. Stratagem aseet ovat aseita joita et voi ottaa mukaan matsin alussa, mutta voit pyytää ne matsin aikana jos sinä olet valinnut sen tietyn stratagemin ostamisen jälkeen pelin sisäisillä pisteillä. Loogisesti, ase joka maksaa erikseen pisteitä ja joka kestää hiukan aikaa saada ennen käyttöä kuuluisi olla voimakas, eikö vain? Noh, Arrowhead oli eri mieltä, koska ase sai nerfit ja vasta hetki sitten pääsi takaisin samaan voimatasoon kun pelin julkaisussa. Tämä päätös oli vihattu pitkään, koska useat aseet eivät toimineet kunnolla panssaroituja vihollisia vastaan, ja railgun oli ainoa ase mikä oli toimiva silloin. Nerffi muutti aseen kokonaan laskemalla aseen tekemää vahinkoa ja luodin panssarin lävistys kykyä panssaria vastaan. Useimmat pelaajat eivät tästä tykänneet, mutta jotkut olivat myöskin sitä mieltä, että tämä on ihan ok päätös. Tämä oli yksi monesta nerf päätöksestä jotka oikeastaan vahingoittivat pelin kasvua. Muita samanlaisia päätöksiä oli tehty ja siitä tuli pelaajat vastaan tekijät tilanne yhdessä vaiheessa, joten voit kuvitella, kuinka hyviä nämä päätökset oikeasti olivat.
Toivottavasti nämä tiedot eivät estä sinuan kiinostumasta tästä pelistä, mutta antavat sinulle tarpeeliset tiedot pelistä ennen kun päätät ostaa sen. Tarkoituksena ei ole pelotella sinua olla ostamatta peliä, mutta antaa sinulle faktoja pelistä joten voit itse tietoisesti päättää siitä, että haluatko ostaa pelin vai et.




Viholliset
Pelin viholliset jakaantuvat kahteen ryhmään, Terminideihin ja Automatoneihin. Aloitetaan terminid vihollisista. Terminid ovat lauma ötököitä joita voidaan verrata termiitteihin tai muihin vastaaviin ötököihin. Niiden vaarallisuus tulee niiden ryhmä hyökkäyksillä ja hapoilla joita ne käyttävät. Tämä vihollisryhmä on helppo tuhota tulella tai aseilla jotka pystyvät hoitamaan suuria ryhmiä kerralla, esim automaattinen haulikko. Ja vaikka nämä otukset pääosin käyttävät lähitaistelu taktiikoita, ole kuitenkin varuillasi, koska kaikki terminid otukset jotka ovat millään tavalla vihreitä, pystyvät sylkemään happoa sinua kohti, hidastaen ja vahingoittaen sinua. Paras tapa tappaa Terminid ryhmän vihollisia on käyttää tulta tai mitä tahansa asetta tai stratagemia joka voi tuhota suuren ryhmän nopeasti.
Automatonit ovat pelin toinen vihollis ryhmä ja ovat minun mielestäni vaikeampia, Automatonit keskittyvät käyttämään aseita, raketteja ja panssareita, joten paras vaihtoehto Automatoneja vastaan on ase joka lyö panssarin läpi. Ja koska viholliset ampuvat takaisin, ehdotan lämpimästi käyttämään suojaa viisaasti, ellet halua räjähtää taivaan tuuliin kun Automaton tankki ampuu sinua päin kerran avoimella kentällä. Automatonit keskittyvät ampumiseen ja taktisiin ryhmittymiin, joten mikä tahansa räjähtävä tai panssarin lävistävä vaihtoehto on toimiva. Ehdottaisin myöskin menemään suurempien vihollisten taakse, koska niillä on yleisesti heikkous piste selässä. Jos näet vihollisen ja huomaat suuret keltaiset patterit sen selässä, saatat pystyä tappamaan vihollisen nopeammin tähtäämällä siihen kohtaan.
Loppu
Kiitos jos luit tämän tekstin alusta loppuun, tai jopa edes muutaman osan. Jouduin jättämään paljon kirjoittamatta tilan vuoksi, joten ehdotan, että ostat pelin jotta pystyt kokemaan kaiken tämän itse. Jos sinua kiinostaa yhtään moninpeli jossa ammut tuhansia vihollisia eri planeetoilla ja räjäytät pommeja, vahvasti ehdotan! Olisin aika varma, että tämä peli saattaa päätyä GOTY 2024 (game of the year) ohjelmaan sillä perusteella kun tämä räjähti julkisuudessa. Mutta toivottavasti tämä oli tarpeeksi kiinostava osa tätä lehteä. Ja jos kiinostuit, käy katsomassa peliä youtubesta tai katso pelin traileri, koska tämä teksi ei todellakaan kerro tarpeeksi siitä kuinka uniikki ja hyvä peli on. En ehtinyt puhumaan kaikista tehtävä tyyleistä, mutta toivottavasti tämä kaikki oli kiinostavaa. Toivottavasti harkitset pelin ostoa!
Kiitokset kuvien tekijöille/tuottajille:
Reddit, Automaton logo by WhiteMammoth
HelldiversWikiFandom, Automaton Trooper, Terminid Hunter, Super Earth logo.
Arrowhead Studios. Helldivers 2 cover art
HelldiversWiki.gg, Automaton Alphabet